onsdag 15 april 2015

Mera morgonmål

Som ni kanske mins, så har våran allas vän FÄ delat med sig sitt recept på färskgröt i detta inlägg. Och i samma veva kommer ni säkert ihåg mitt morgonmåls tips var jag hypade om min nya vän kvinoan. Så, ni tänker kanske nu att hur förhåller sig nu dessa två inlägg ihop me varandra, annat än på morgonmåls fronten. Jo jag ska berätta.

Hör och häpna. Nä, nu blev det för dramatiskt. Vi prövar på nytt.

Alltså, som höjdpunkten på en övernattning som höll hus hoss FÄ, fick jag testa hennes riktigt kända färskgröt. Riktigt färskigt och fräscht var det, men kanske en aning för hälsosamt för mig, jag som oftas använder socker, smör och grädde i allting, så ni förstår kanske. Men anyways, jag bestämde mig för att inspireras av våran kamrat och mixade ihop något som kan kanske kallas färskgröt, mestadels för att det innehåller havregryn. Och detdär med kvinoa, det var inte nå bra sen heller. Smaken och lukten tillfredställde inte mig och priset på varan steg också upp i skyn, så något annat måste hittas. Och då kommer bulgur in i bilden. Rikligt med protein, fiber och minimalt med socker. Och en studerandebudget gråter inte allt för högt vid inköpet av detta. Så bulgur fick det bli  Och det passar faktiskt suveränt i min färskgröt.

Så detta behöver du:

½dl bulgur
½dl extra fibriga havregryn
½dl havregryn med olika frön etc.
1 msk riktig kakaopulver (inga oboy eller andra sockerblandningar hör ej hemma här, äkta vara ska det vara)
2dl kokande vatten
1dl soijamjölk

Blanda bulgur, havregryn och kakao. Tillsätt vattent. Blanda. Tillsätt mjölken. Blanda. LÅt stå i kylskåpen över natten. Toppa med nötter och superbär. Om slutsatsen är lite för bitter och osöt i smak, använd t.ex. honung för att tillfredställa söttanden.

Ps. Detta slutar i en ganska stor portion, så om du inte har en så stor aptit på morgonen eller annars bara inte har användning av extra stora portioner, så kan du lämna hälften till näsan morgon eller helt enkelt göra bara hälften eller 2/3 av original mängden.
Appelsinjuice och te är superbra sällskap!

/BEBEH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar