söndag 9 november 2014

West Nile virus

Träning är bra och hälsosamt och vad allt. Det är bra att bli andfådd nästan till den grad att det tar ont i lungorna, det är bra att hjärtat dunkar i en sådan frekvens att man nästan känner sig som att man i nästa stund kommer att flyga upp i luften, det är bra när musklerna är så trötta att hela du darrar, och knappt orkar behärska dig tillräckligt för att självmant kunna sätta ner dig istället för att falla.

Men hörni. När man är sjuk så tränar man inte! Idrott och ansträngning orsakar stress för kroppen, varvid bakterier och basilusker desto lättare nappar på som fripassagerare. Hjärtmuskelinflammationsrisk.

Lyssna på din kropp och dig själv. Om du annars känner dig pigg och frisk, men pulsen under ansträngning klättrar konstigt högt, så kan det vara ett tecken på kommande flunsa. Om du är trött hela tiden trots att du sovit 10 timmar om natten. Om benen känns tunga som sten och att mjölksyrakänslan aldrig släpper.

Det är bättre att vila två dagar då man börjar känna si lite pre-flunsig, istället för att fortsätta träna och två dagar senare finna sig själv i ett tillstånd då man är tvungen att vila minst fyra veckor.

Jag kom att tänka på att jag själv, då jag ännu kunde kalla mig aktividrottare, ofta vid fall av diverse olika krämpor kunde fråga mig ifall det bara var fråga om oskyldig träningstålande smärta, eller om smärta som tyder på att träning verkligen kan vara till skada. En viss skillnad, som kanske är värd att tänka på.

Hej vad jag har varit djup hittills! Idag så samlades inte kamelklubben till gemensam länk, på grund av att den första kamelen firar fars-/systerdag, den andra blev sjuk, och den tredje sedan inte hade någon att länka med. Nästa vecka kör vi hårt, alla tillsammans, igen!

Vilodag.
/Fysikälskaren

PS. Gällande rubriken kan jag säga att det inte är ifrågavarande virus jag lider av, utan risken för ifrågavarande virus var orsaken till att jag i fredags inte fick skänka blod. Allt bra dock, eftersom jag ändå fick tillhörande kaffe och bulla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar