måndag 9 mars 2015

Back-kärlek

Som en så kallad tulian från GoExpo fick jag igår ett par nya löpbyxor. Dyra som bara den tyckte sponsorn nonej utan mamma förstås, men vind- och vattentäta och av ett riktigt stadigt och bra material. Sådana byxor som mycket bra passar att springa i under dagar då temperaturen ligger kring 0°C och under (utan merinoyllebyxor där under!), men som jag likaväl klädde på mig idag då mätaren visade nästan 15°C.

Jag hade nämligen planerat en ledig dag åt mig idag, eftersom jag antog att jag skulle sitta kvar i skolan i timtal efter att jag skrivit färdigt den sista modersmålsessän någonsin (på skalan skönt-nostalgiskt ligger jag ännu på urskönt). Sedan gick det ändå så lämpligt att vi fick våra prelin nästan en och hälften av en hel timme tidigare än vad som var meningen, och således kunde jag alltså rusta mig hemåt i god tid.

Det är icke att förneka att det soliga vädret var vad som slutligen satte pricken på i:et vad gällde min länkmotivation. Jag låter nog hemsk när jag medger att återseendet med solen idag var ännu kärare än det tidigare nämnda återseendet med den gamla dagmamman. Så skönt kändes det att jogga fram i en lätt bris medan solen lyste en i ansiktet från sitt ställe där i horisonten.

Det blev 10 minuter uppvärmningsjoggning (~1,5 km), ungefär 15 minuter backträning, under vilken jag sprang uppför den kanske 30 m långa men desto brantare backen fem gånger, och gick lugnt ner däremellan, och därefter ännu ungefär 30 min jämn joggning. Totalsaldot var alltså 56:33 min, ca 7 km, med medelpuls 164 och maxpuls 184. Här nedan kan ni se grafen på min hastighet som funktion av sträckan (fysik ju!).


Ännu en liten en för den som saknar en analys av bilden: eftersom jag själv tänker mitt löpande i min/km snarare än km/h börjar jag med att berätta år er att en medelhastighet på 8 km/h innebär 7,5 min/km. 15 km/h motsvarar 4 min/km. Det ordentliga sick-sack-mönstret motsvarar backen och suhandet upp och ner av den. Piken som går ner mot noll vid ungefär 5 km står för ett trafikljus. De övriga ojämnheterna kan förklaras med uppför- och nedförsbackar och av dessa orsakade hastighetsfluktuationer. 

Det känns som att jag skulle upprepa mig själv när jag säger att länken idag kändes riktigt bra. Men tro det eller ej, så var det. Det skönaste vore ju om alla länkar fram till den 16 maj kändes lika bra!

/Fysikälskaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar