måndag 5 januari 2015

Det där med att sova

Jet lag: ett fysiologiskt tillstånd orsakat av störningar av dygnsrytmen. Sådana störningar kan orsakas av skiftarbete eller resor över tidszoner.
Typiska symptom för jetlag inkluderar:
  • Trötthet
  • Förvirring och yrsel
  • Illamående och orolig mage
  • Huvudvärk
  • Sömnlöshet
  • Heshet
  • Muntorrhet
  • Irritabilitet
  • Irrationalitet
Man talar om olika grader av jetlag i form av antal timmar som dygnsrytmen förskjutits. Förskjutningen definieras som det minsta antal timmar från den verkliga tiden på dygnet till den upplevda tiden på dygnet. Därför är det maximala antalet timmars jetlag man kan uppleva 12. Störningen i dygnsrytm kan också ske i två riktningar; kroppens dygnsrytm kan ligga före det verkliga dygnet, vilket vanligen sker när man reser västerut över tidszoner, eller så kan kroppens dygnsrytm ligga efter det verkliga dygnet, vilket vanligen sker när man reser österut över tidszoner.

Har jag Jet lag? Lider jag av det? Jag är inte helt säkert, inte i alla fall ännu. Men en del av mig tror att jag lider av det men en del av mig tycker att det är helt löjligt. Och jag är ju definitivt inte löjlig. Punkt.
Men trött är jag kanske lite och  natten till söndagen fick jag sömn först efter fyra och vaknade två. Och så hände det följande natt också..Men är det Jet lag eller något helt vanligt? Det får vi väl veta under veckan. 
/Bakisen som lider av konstig dygnsrytm 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar