tisdag 27 januari 2015

Tiluliluling

Tiluliluling, tiluliluling, sa väckarklockan idag kl. 9.30. Tiluliluling - en signal som betydde upp och hoppa, kläder på och linser i ögonen, nu ska du ut på länk! 

Flow-tillstånd eller ej så hann jag redan bäva lite inför morgonlänken (hah, en morgonlänk kl. 9.30, fnyser någon) igår kväll, för nog är det ju tyngre. Blodsockerhalten är på en litet lägre nivå än under en eftermiddagslänk, kroppen är lite styvare och tankarna lite mjukare. Det är ju en vane-sak; om man regelbundet går på morgonlänk märks knappt någon skillnad alls till en eftermiddagslänk, men mina två morgonlänkar om året kan knappast kallas regelbundet.

Hur som helst kom jag iväg, med ungefär samma 7,5 min/km-fart som länken på söndagen också. I den första uppförsbacken började jag genom de djupare vadmusklerna (soleus, antar jag) känna av faktumet att jag senast hade en vilodag för över en vecka sedan, men jag fortsatte glatt försäkrandes mig själv om att jag har tid att gå länken också om det blir allt för illa.

Länken fick sedan lite fartleks-karaktär, då jag lovade mig själv att jag får gå upp för nästa (branta) uppförsbacke, om jag springer den knappa en kilometer långa rakan med lite hårdare fart. Hårdare och hårdare, kanske närmare 6 min/km - men ändå en sådan fart att pulsen sakta men säkert tog några steg uppåt.

Sist och slutligen tog den 5 km långa länken bara 33:33 min (höhö vilket fint tal), även om det många gånger hann kännas som att sluttiden med min fart skulle ligga närmare 40 min. Medelpulsen var 164 och maxpulsen 187.


Imorgon står sedan gym på schemat igen, och sedan, eller senast på fredagen, är det dags för vilodag!

/Fysikälskaren

Hälsningar till alla som har läst MaA12-kursen och således kunde den numeriska deriveringen i prelin idag.

2 kommentarer: