onsdag 14 januari 2015

Efter 99 kommer 100!

Hundra inlägg i plackaren vänner, hundra! Denna gång får ni läsa en gästbloggning av en riktig tidigare toppidrottare, så njut för fulla muggar.

Konståkning var min hobby i 14 år och en av orsakerna till att jag höll på med det så länge, är att konståkning är en så mångsidig idrottsgren. I konståkning måste man ha styrka, en bra kondition och vara vig. Dessutom är det fördelaktigt om man har bra tävlingsnerver. På grund av detta är också konståkningsträningarna mångsidiga. Förutom att vi tränade på isen hade vi träningar utanför isen. Vi hade muskelträning, styrketräning, friidrott och dans - i korthet var träningarna mycket varierande.

Variation i tränandet är något jag tycker är viktigt för uppehållningen av motivationen. Om man som mål har att t.ex. springa halvmaraton i Helsinki City Run i maj (vilket bland annat jag och uppehållarna av denna blogg har) kan man ibland i stället för att gå på länk fara och cykla eller simma eller om det finns snö - och skida. Skidning är en bra idrottsform för hela kroppen och förbättrar också uthålligheten.

Variationen kan man förstås också framkalla inom en och samma gren, t.ex. kan man variera typen av länkar som man springer. Förutom att gå på en "normal" länk och springa i samma takt hela ena timmen kan man ibland gå på intervall-länk där man springer t.ex. 5 minuter hårt och 3 minuter sakta och gör detta fem gånger. En annan länktyp som jag själv tycker är rolig är att springa så att man springer en viss tid med en viss puls och då pulsen ökar minskar tiden. T.ex. 15 min med pulsen 160-170, 12 min med pulsen 170-180, 8 min med pulsen 180-190 och till slut 5 min med pulsen 190-200. Själv tycker jag att tiden under en sådan länk också känns som om den skulle gå snabbare än om jag bara sprang i samma takt hela tiden. Detta eftersom man ju hela tiden måste fundera på så väl puls som minuter och då hinner man inte bli så uttråkad.

Att få variation i  sitt muskeltränande är det inte heller en omöjlighet. Omväxling får man redan med att ibland träna med maskinerna som finns på gymmet och ibland träna med fria tyngder. Dessutom kan man variera med att göra vissa serier med mindre tyngder och göra lite fler stycken av samma rörelse, medan man sedan gör vissa serier med större tyngder men lite färre stycken per rörelse. Ett annat sätt att variera är att i stället för att t.ex. göra magmuskler i samma tempo hela tiden försöka hållas en stund vid det läget som känns som värst.

Variation i tränande är bra för både kropp och knopp. För kroppen eftersom variation kan hjälpa musklerna att snabbare utvecklas. Ett mångsidigt tränande utvecklar dessutom kroppen på många olika sätt. För knoppen är variation i tränandet bra eftersom variation gör att det inte blir för ensidigt och att motivationen då hålls på topp.

Med dessa ord vill jag önska bloggens uppehållare lycka till i att nå sin rekordtid!

/Piruettmakaren

Naturligtvis har kamelernas censur än en gång varit i farten, och även om antalet ändringar är rätt så litet så har vi ju nog infogat några nyformuleringar. För den som önskar läsa gästbloggningar i ursprungligt format gäller det att ta modet till sig och kontakta oss via kontaktformuläret i högra kanten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar