lördag 20 december 2014

Om munhygien

Hej på er som lider av effektivitetsstress. Alla ni som känner att bussresor nog måste vara det onödigaste och minst utvecklande i världen, att halvtimmesrasten i skolan gott och väl kunde förkortas till hälften och att tolv timmars nattsömn är skönt men definitivt inte alltid nödvändigt. 

Tandläkarna rekommenderar att tänderna ska tvättas två gånger om dagen, minst två minuter per gång. Det blir minst fyra minuter om dagen. Stående framför spegeln, i värsta fall sittande, medan handen hinkkar fram och tillbaka efter samma rörelsemönster som de motoriska nerverna lärde sig redan för 15 år sedan. 

Och därför har jag spenderat denna vecka effektiverandes min tandtvätt. Ta en balansbräda till toaletten! Tvätta tänderna ståendes på den - efter några dagar är det inte farligt vingligt alls (varvid man kan övergå till att stå på bara ett ben och så vidare). Träna både vader och vrister genom att långsamt stiga upp på tårna och sänka dig ner på hälarna igen! Inte alls psykiskt krävande, går bra att göra samtidigt som tänderna tvättas riktigt skinande rena. Eller, om du strävar efter de stadigaste knäna och de synligaste lårmusklerna: squatta dig igenom hela de långa två minutrarna (eller fem om du är ivrig). 

Sedan var jag på promenad idag. Raskt och kuligt, nästa vecka ska jag väl börja kunna infinna mig på gymmet igen!

Ungefärligt saldo.
/Fysikälskaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar